Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Opdrachtgever

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Locatie

Haven Zeebrugge

Periode

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Opdrachtgever

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Locatie

Haven Zeebrugge

Periode

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Opdrachtgever

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Locatie

Haven Zeebrugge

Periode

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Gerelateerde projecten

Energiestrategie Terhills Eisden - DC-Net en Grootschalige PV

Energiestrategie Terhills Eisden - DC-Net en Grootschalige PV
In de kijker

DC-Microgrids voor Duurzame Energievoorziening in Togo

DC-Microgrids voor Duurzame Energievoorziening in Togo
In de kijker

Integratie van een AC-Microgrid met Batterij of Noodaggregaat in Eiland- en Netgekoppelde Werking – AZ Zeno

 Integratie van een AC-Microgrid met Batterij of Noodaggregaat in Eiland- en Netgekoppelde Werking – AZ Zeno
In de kijker

Begeleiding bij de participatieve uitrol van een warmtenet op het industrieterrein Ravenshout in Beringen

Begeleiding bij de participatieve uitrol van een warmtenet op het industrieterrein Ravenshout in Beringen
In de kijker

Onderzoek naar collectief warmtesysteem voor het sociaal huisvestingspatrimonium

Onderzoek naar collectief warmtesysteem voor het sociaal huisvestingspatrimonium
In de kijker

Brepols Defossilisatie

Brepols Defossilisatie
In de kijker

Soudal energieplan

Soudal energieplan
In de kijker

Regina Mundi Genk

Regina Mundi Genk
In de kijker

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal
In de kijker

Routeplan klimaatneutrale stadsgebouwen Brugge

Routeplan klimaatneutrale stadsgebouwen Brugge
In de kijker

rol Provincie Oost-Vlaanderen in ontwikkeling mini-warmtenetten

rol  Provincie Oost-Vlaanderen in ontwikkeling mini-warmtenetten
In de kijker

Warmtebuurt Groot-Begijnhof Mechelen

Warmtebuurt Groot-Begijnhof Mechelen
In de kijker

Ook gebeten door
slimme technologie?

Kom bij ons grenzen verleggen en maak mee het verschil in onze toonaangevende projecten.