9/12/2022

Project Keizerpoort zet in op energiezuinig verwarmen en elektrisch rijden

Project Keizerpoort zet in op energiezuinig verwarmen en elektrisch rijden

Net buiten het Gentse stadscentrum ontwikkelt Oryx Projects  het project Keizerpoort, een mix van wonen, werken en winkelen. Opvallend zijn de combilussen voor de verwarming van de appartementen en de heel uitgebreide laadpaalinfrastructuur.

Het project is een ontwerp van awg architecten en wordt door aannemer Jan De Nul gebouwd tussen de Brusselsesteenweg en de Franse Vaart, een aftakking van de Schelde. Het omvat 37 appartementen, 3 woningen, ca. 5.000 m2 kantoorruimte, 3.000 m2 commerciële ruimte en ca. 250 ondergrondse parkeerplaatsen verdeeld over 3 niveaus.

Ontdubbelde technieken

In blok A1 komen op de gelijkvloerse verdieping 2 commerciële ruimtes. De 8 bovenliggende verdiepingen zijn voorzien voor kantoren, waarbij per niveau de technieken worden ontdubbeld om telkens 2 aparte entiteiten mogelijk te maken. Op het dak staan 2 luchtgroepen van 11.000 m³/h en een koelmachine van 460 kW. Het comfort in dit blok wordt gegarandeerd door middel van klimaatplafonds en topcooling. Blok B omvat 3 compacte woningen met telkens 3 verdiepingen. Een ventilatiesysteem type D zorgt voor een perfect binnenklimaat.

Combilus

De appartementen bevinden zich in blok A2 en blok C. Boven de oprijhelling en de looppaden naar de ondergrondse parking komen in blok A2 op de eerste verdieping 4 kantoorruimtes en 2 appartementen. Verdiepingen 2 tot 4 zijn exclusief voor appartementen.  Elk appartement wordt gekoppeld aan een gemeenschappelijke combilus, waarin warm water circuleert voor sanitaire toepassingen en voor ruimteverwarming. Door de centrale warmteopwekking worden aparte cv-ketels per appartement overbodig, en kan een gunstige EPB-score worden behaald.

Een gelijkaardige situatie vinden we in blok C, waar boven de gelijkvloerse verdieping met horecaruimtes 4 verdiepingen met appartementen worden gebouwd.  In beide blokken gebeurt de ventilatie per appartement met systeem D.

Laadpaalplan aangepast

De snelle evolutie van de elektrificatie van het wagenpark had ook invloed op de laadpaalinfrastructuur in dit project. Oorspronkelijk waren er 23 laadpunten voorzien. Dit evolueerde in de uitvoeringsfase naar de pré-installatie van 188 laadpunten. 100 daarvan komen op niveau -3 en zijn allen gelinkt aan kantoorfuncties[JVC1] . De overige 88 komen in de parking op niveau -2, en zijn verdeeld over opnieuw 28 plaatsen voor kantoren, 38 voor bewoners van de bovenliggende appartementen en tenslotte 22 gesloten garageboxen.

Fietsen wassen

De 3 ondergrondse niveaus nemen dus een belangrijke plaats in dit project in. Een RWA-installatie zorgt er voor veilige evacuatie bij brand en een noodstroomaggregaat treedt in werking bij stroompannes op het openbaar net.
Elektriciteit komt op de site binnen, enerzijds via een inpandige distributiecabine van de netbeheerder die stroom verdeelt naar de residentiële entiteiten (klassieke huisaansluitingen) en anderzijds via een klantencabine hoogspanning met 3 aparte transfos voor de grotere afnemers: 1 van 250 kVA voor de ALDI-vestiging, 1 van 630 kVA voor blok A1, een onafhankelijk functionerend kantoorgebouw, en 1 van 800 kVA voor de onderbouw, inclusief de laadinfrastructuur.

Er is ondergronds ook een ruime parking voor gewone én bakfietsen, met 9 laadpunten voor elektrische uitvoeringen. Opmerkelijk is dat er ook een installatie is voorzien om fietsen te wassen. Project Keizerpoort speelt dus volop in op de diverse vervoersmodi, wat gezien de ligging naast een afrit van de snelweg, met een drukke tramlijn voor de deur en vlakbij het stadscentrum een evidente keuze is.

Meer weten over dit project? Neem contact op met onze expert Ruben Putman via het mailadres ruben.putman@ingenium.be of per telefoon op het nummer 050 40 45 30.

Downloads

No items found.

Neem contact met onze expert

Ruben Putman

Gerelateerde nieuwsberichten

Een digitaal gestuurde aanpak is de snelste weg naar het bereiken van net zero gebouwen
in de kijker
24/6/2024

Een digitaal gestuurde aanpak is de snelste weg naar het bereiken van net zero gebouwen

In de snel veranderende wereld van vandaag is het beheren van onroerend goed uitdagender dan ooit. De sector ontwikkelt zich in een ongekend tempo, waardoor we worden geconfronteerd met unieke obstakels en veranderingen die onze volledige aandacht en aanpassingsvermogen vereisen.
De SRI-catalogus, een interessante checklist voor het integreren van slimme gebouwen
in de kijker
1/4/2024

De SRI-catalogus, een interessante checklist voor het integreren van slimme gebouwen

De beslissing om een gebouw intelligent te maken, valt best al in de conceptfase van een bouw- of renovatieproject. Toch kan technologie naderhand ook stapsgewijs worden geïntegreerd. Deze aanpak vereist weliswaar een nauwkeurige inventarisatie van de mogelijkheden, gevolgd door een bewuste keuze van focusthema’s.
Retrocommissioning brengt verborgen problemen in kaart (en kan dus snel geld opbrengen!)
in de kijker
6/3/2024

Retrocommissioning brengt verborgen problemen in kaart (en kan dus snel geld opbrengen!)

Een gebouwbeheersysteem (GBS) maakt het leven van de gebruiker / beheerder van een gebouw makkelijk(er). Of dat zou toch de bedóeling moeten zijn. Al te vaak zien we echter dat slecht afgestelde installaties en GBS zorgen voor een gebrek aan comfort en/of aanzienlijke energieverspilling. Via retrocommissioning sporen we verborgen oorzaken snel op, zorgen we voor quick wins en kunnen we advies geven over duurzamere keuzes voor de toekomst.