5/9/2023

Inzetten op brandveiligheid is cruciaal in hoogbouwmagazijn

Inzetten op brandveiligheid is cruciaal in hoogbouwmagazijn

Typerend voor een hoogbouwmagazijn is dat de rekken waarop de goederen worden gestapeld ook de draagstructuur van het gebouw vormen. Na het gieten van de betonvloer worden ze eerst geplaatst, om zo maximaal mogelijk de beschikbare binnenruimte te benutten. Pas daarna wordt de buitengevelbekleding eraan bevestigd.

Complexe en dynamische puzzel

Als bouwheer wil je de tijd tussen de beslissing om een hoogbouwmagazijn te bouwen en de oplevering ervan zo kort mogelijk houden, om de investering zo snel mogelijk te laten renderen en efficiënter te kunnen werken. Anderzijds is het ontwerpproces van zo’n magazijn een complexe puzzel die niet in één dag wordt gelegd. Je wil zoveel mogelijk goederen kunnen stockeren, maar de diversiteit ervan zorgt voor een veelheid van formaten, gewichten en verpakkingen. Daarnaast zijn er veel- en mindergevraagde producten, wat een invloed heeft op de afstand die moet worden afgelegd naar de picking- en verzendzone.

Het antwoord op de vraag welk product op welke plek in de rekken zal komen, varieert dan ook vaak in de loop van het ontwerpproces, omdat de aanpassingen aan één variabele vaak ook een invloed heeft op tal van andere variabelen. ‘Voortschrijdend inzicht’ kan er ook voor zorgen dat het wensenpakket evolueert. Dit zorgt er meestal voor dat er diverse versies van het rekkenplan worden gemaakt, vóór de definitieve versie kan worden afgeklopt.

Brandveiligheid

Alle gestockeerde goederen vertegenwoordigen samen een enorme waarde, die je als onderneming maximaal wil vrijwaren. Anderzijds is de aanwezigheid van brandbare materialen – zoals kartonnen en plastiek verpakkingen – groot. Volautomatische hoogbouwmagazijnen zijn bovendien per definitie onbemand, dus wordt een eventuele brand niet met het blote oog opgemerkt. Snelle detectie – met speciale aanzuigdetectie en centrale analyse van de aangezogen lucht – en een efficiënte brandbestrijding via sprinklers die de schade beperken, is dan ook cruciaal. Ook de brandweer en verzekeringsmaatschappijen leggen eisen op.

Voor hoogbouwmagazijnen werken we dan ook volgens de norm NBN S 21-100 (2021) voor branddetectie en volgens  FM Global voor sprinkling. Deze bepalen onder meer – naargelang de hoogte en breedte van het gebouw – op welke hoogte en onderlinge afstanden de aanzuigdetectoren en de sprinklerkoppen moeten worden geplaatst.

Deze bepalen bepaalt onder meer – naargelang de hoogte en breedte van het gebouw – op welke hoogte en onderlinge afstanden de aanzuigdetectoren en de sprinklerkoppen moeten worden geplaatst.

Flexibel ontwerpen

Met 1 sprinkler voor 4 palletten zitten we in een magazijn met 80.000 palletplaatsen dus al snel aan 20.000 sprinklers. Dit vereist honderden meters stalen leidingen, naast de talrijke buizen voor de aanzuigdetectie. Al deze technieken worden bevestigd aan de rekkenstructuur (en de dak structuur van het magazijn), die in compleet voorgemonteerde modules wordt opgebouwd. Wanneer in de ontwerpfase het rekkenplan wordt bijgestuurd en aangepast – zie hoger – passen wij in nauw overleg met de rekkenbouwer dan ook het ontwerp van de technieken aan. Want elke wijziging in het totaalontwerp kan nieuwe hoogtes en tussenafstanden van detectoren, sprinklerkoppen en leidingen met zich meebrengen.

Totaalpakket

De voorbije jaren hebben we aan diverse hoogbouwmagazijnprojecten meegewerkt, ook in projecten waar het magazijn gekoeld wordt in functie van specifieke producten. We verzorgden er niet alleen de algemene technieken, maar besteedden er ook specifieke aandacht aan de technieken in verband met brandveiligheid. Meestal werken we daarbij niet alleen nauw samen met de rekkenbouwer, maar bieden we de bouwheer een totaalpakket aan door een bouwteam te vormen met een architect en een stabiliteitsbureau.

Maak je plannen om een hoogbouwmagazijn te bouwen en wil je proactief de juiste keuzes maken op het vlak van brandveiligheid?

Neem contact op met onze expert Wim Boone: wim.boone@ingenium.be of bel naar 050 40 45 30

Downloads

No items found.

Neem contact met onze expert

Wim Boone

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuwe site van ECS in Zeebrugge is gasloos en brandveilig
in de kijker
27/1/2023

Nieuwe site van ECS in Zeebrugge is gasloos en brandveilig

2XL bouwde eerder al een hoogbouwmagazijn langs de N31 – Baron De Maerelaan, aan de overzijde van de spoorbundel die tussen de oude en de nieuwe site ligt. Het nieuw magazijn is even hoog als het bestaande – 40,6 meter – maar met een oppervlakte van 14.250 m2 en 76.000 palletplaatsen dubbel zo groot.
Geklimatiseerd hoogbouwmagazijn laat ook stockage van delicatessen toe
in de kijker
27/2/2023

Geklimatiseerd hoogbouwmagazijn laat ook stockage van delicatessen toe

Het hoogbouwmagazijn beslaat een oppervlakte van ruim 10.000 m2 en is 45 meter hoog. Er is ruimte voor 75.000 palletten die volledig automatisch in de rekken worden gestockeerd en terug uitgehaald. De bouw van het magazijn gebeurt ‘omgekeerd’: eerst wordt in openlucht de rekkenstructuur opgetrokken, met modules van 10 meter hoog, 12 meter lang en 4 meter breed waarin de technieken al zijn voorgemonteerd. Pas nadat die rekken’meccano’ voltooid is, worden de buitengevels en het dak opgetrokken, om zo weinig mogelijk tussenruimte onbenut te laten.
BREEAM Excellent Logistiek centrum 'Zeebrugge Green Logistics' werd opgeleverd
in de kijker
8/3/2023

BREEAM Excellent Logistiek centrum 'Zeebrugge Green Logistics' werd opgeleverd

Naast de 10 hallen van elk ruim 7.500m², met elk 10 laadkades, omvat het project ook nog een container yard, een centraal kantoorgebouw en een ruime parking voor trailers en personenwagens. Naast de grootte van het project springt vooral de BREEAM Excellent score die de bouwheer en bouwpartners wilden bereiken in het oog.